תומר פוקס שיווק באינטרנט

פוקס מדיה

ישיבה בריאה מול מחשב – 5 טיפים

הקמת אתר לעסק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram

חלקכם בוודאי שמעתם על המושג "ארגונומיה", אלו מכם שנתקלים במושג בפעם הראשונה כנראה יופתעו לשמוע שישיבה לא נכונה מול מחשב היא לא רק הגורם העיקרי לבעיות הגב שלכם, אלא גם תורה שלמה.

המונח ארגונומיה הוא הלחם של שתי מילים ביוונית: ארגון – עבודה ונומול – חוקי הטבע.
עיצוב ארגונומי מתייחס ליכולות והמגבלות של העובד בהתאם לנתוניו הפיזיים: משקל, גובה, פרופורציות של חלקי הגוף השונים, וכן נתונים של סביבת העבודה כגון רעש, תאורה, וטמפרטורת החדר.

לעיתים קרובות בגלל יכולת ההסתגלות של גופנו אנו נוטים להתאים את עצמנו לעמדת העבודה במקום להתאים את הסביבה אלינו.
עם הזמן הדבר עלול להוביל לטראומה גופנית מצטברת, הבאה לידי ביטוי בפגיעה בשרירים ובמערכות שונות בגוף.
בהמשך המאמר נפרט אודות ההשפעות של ישיבה לא נכונה.

ארגונומיה כוללת בין היתר גם כללי ישיבה בריאה מול מחשב, אך לא רק.
עיצוב ארגונומי מתייחס לעיצוב מוצרים הקשורים לעבודה מול מחשב ולסביבת העבודה המשרדית, בהם כיסאות ארגונומיים, שולחנות עבודה, ומוצרים היקפיים למחשב כמו עכבר, מקלדת, מסכים וכדומה.

בנוסף, לאור הגידול בשיעור הקשישים באוכלוסייה, תחום הארגונומיה עוסק רבות גם בקהל זה ומתמחה בעיצוב ובפיתוח של ציוד, שירותים ומערכות שיענו על הצרכים של האוכלוסייה המבוגרת, הן בתחבורה הציבורית, בבית ובחללים ציבוריים.

אז מה החשיבות של סביבת עבודה ארגונומית ואיך זה יעזור לכם להפחית בעיות בריאותיות למיניהן?

רבים מאיתנו העובדים בעבודה משרדית יעידו כי את רוב היום שלהם הם מבלים מול המחשב.
חשבתם שרק בעבודות גובה ופיגומים יש סיכון? חשבו שנית.

מטרת הארגונומיה היא להפחית פציעות ובעיות בריאותיות ולייצר סביבת עבודה בטוחה, פרודוקטיבית ונעימה.

לעובדים בעבודה משרדית אשר אינם משתדלים ליישם ישיבה בריאה מול מחשב ישנם גורמי סיכון רבים – תנוחת גוף לא נכונה היא הגורם האחראי במידה רבה להשפעות השליליות של ישיבה ממושכת: בעיות גב, בעיות מפרקים, ואפילו בעיות עיניים וכאבי ראש.

השפעות

השפעת העבודה בישיבה על מחזור הדם

בזמן ישיבה ממושכת יש פחות "ביקוש" ממחזור הדם. כתוצאה מכך זרימת הדם מואטת ופעילות הלב גם. ישיבה בתנוחת גוף זקופה קבועה לאורך זמן מצמצמת אף יותר את זרימת הדם לאיברי הגוף.

זרימת דם לא יעילה, במיוחד מחלק הגוף התחתון לכיוון הלב, עלולה לגרום להצטברות דם. מושב גבוה מדי אשר גורם ללחץ על החלק התחתון של הירכיים עלול אף להחמיר את התופעה. התוצאה יכולה להיות רגליים נפוחות או חסרות תחושה. 

בנוסף, אספקת דם מצומצמת לשרירים גורמת לתחושת עייפות ומשפיעה באופן עקיף על הפרודוקטיביות שלנו. אם פעם סיימתם 8 שעות עבודה בישיבה ותהיתם למה אתם כל כך עייפים על אף שלא עשיתם עבודה פיזית, זו בדיוק הסיבה.

(אם אתם עוסקים בהגברת הפרודוקטיביות, בקישור הזה תמצאו מאמר נוסף שיכול לסייע לכם להתייעל.)

השפעת העבודה בישיבה על תנועתיות הגוף

תנועה מוגבלת לאורך זמן ממושך תורמת לפגיעות בחלקי הגוף האחראים לתנועה: שרירים, עצמות, גידים ורצועות חיבור. בנוסף, בזמן ישיבה ממושכת נוצר מתח מקומי קבוע על הצוואר והגב התחתון בעיקר, מה שגורם לכאבי גב וצוואר ובטווח הארוך גם לבעיות חמורות יותר באיזורים אלה.

השפעת הישיבה הממושכת

  • מצמצמת את תנועת הגוף ובכך גורמת לשרירים נטיה מוגברת לקרע, נקע, ועווית בעת מתיחה פשוטה.
  • גורמת לעייפות השרירים באיזור הגב והצוואר בשל האטה של אספקת הדם ומגבירה את המתח הקבוע העמוד השדרה, בייחוד בגב התחתון והצוואר.
  • יוצרת לחץ קבוע על חוליות עמוד השדרה שמעכב את אספקת הדם אליהן ויכולה לגרום להתנוונות מוקדמת שלהן.

מהי בעצם ישיבה בריאה מול מחשב?

לכל מפרק בגוף יש טווח תנועה בו כל אדם בריא יכול למצוא תנוחה שנוחה לו. תנוחות אלה אשר "נוחות" לכם ולמפרקים שלכם, לא יפריעו לפעילות השרירים או יעכבו תפקוד תקין של איברי הגוף.

מומלץ לשבת כך שהירכיים, הברכיים והקרסוליים, יהיו בזוית של 90-100 מעלות. גובה המושב צריך לאפשר תמיכה מלאה של כפות הרגלים על הרצפה, או על הדום.
עומק המושב צריך לאפשר את תמיכת הירכיים עד למרחק של 2-3 אצבעות מהברכיים, כשהישבן מגיע עד הקצה האחורי של המושב.
משענת הגב צריכה לתמוך את קשת הגב התחתון.
על מנת לאפשר הפחתת עומסים מהזרועות, חגורת הכתפיים והגב, מומלץ לעשות שימוש במשענות ידיים.

עכשיו כשיש לכם קצת רקע, קבלו מדריך קצר של 5 טיפים על ישיבה בריאה מול מחשב:

אופן הישיבה

ישיבה בריאה מול מחשב ובכיסא בפרט, תתבצע כאשר הגב התחתון יגיע עד המקום בו הגב נתמך במשענת, כאשר הגב זקוף.
כפות הרגליים צריכות להיות מונחות על הרצפה או על שרפרף, ועל הכסא להיות קרוב אל השולחן.

צג המחשב
ישיבה בריאה מול מחשב כוללת גם משתנים נוספים מלבד הישיבה עצמה, למיקום ולהתאמה של עמדת המחשב – הצג, המקלדת והעכבר, יש חשיבות רבה במניעת פגיעות ותסמינים.

חשוב לשבת מול המחשב ולא בזווית אליו, על המסך להיות בגובה העיניים, ממוקם מול הפנים או מעט נמוך כך שיתאפשר למשתמש להסתכל ישר ולכל הכיוונים מבלי להטות את הראש.

מרחק צג אופטימלי יהיה כ60-90 ס"מ מהעיניים וזווית הצג בהטיה אחורית של כ-5 מעלות. רצוי לנקות אבק מהמסך אחת לכמה ימים (האבק מפחית מאיכות הרזולוציה ומפריע לעיניים).

מיקום והתאמה של המקלדת

  • מקמו את המקלדת בגובה המרפקים כך שבעת ההקלדה הזרועות יהיו צמודות לצידי הגוף.
  • הרימו מעט את המקלדת בצדה האחורי
  • הקלידו ללא שימוש בכוח כאשר האצבעות מעט רפויות ללא מאמץ ובאופן טבעי.
  • הקפידו  לשמור על שרש כף היד משוחרר ולהקליד כשהאצבעות מרחפות. מומלץ להניח תמיכה של כרית ג'ל מתחת לשורש כף היד. הימנעו מהנחת שורש כף היד על השולחן תוך כדי הקלדה.

מיקום והתאמה של העכבר

  • מקמו את העכבר קרוב למקלדת והמנעו משליחת יד קדימה רחוק.
  • מומלץ לבחור את העכבר כך שיתאים לגודל כף היד, לא קטן מדי ולא גדול מדי.
  • מקמו את היד בנוחות על העכבר באחיזת חביקה, זו אמנם פעולה פשוטה שעלולה להראות כלא הכרחית, אך ייתכן שהיא תמנע מכם דלקות פרקים וכאבים לא רצויים.

התאמת התאורה

  • ישיבה בריאה מול מחשב כוללת גם שמירה על העיניים.
  • חלל העבודה צריך להיות מואר היטב. מקמו את התאורה כך שלא יהיו מקורות סנוור הממוקמים מול המסך ומשתקפים דרכו.

לסיכום
המחשבים כנראה לא הולכים להיעלם מחיינו, וככל הנראה עם השנים עוד ועוד מקצועות יהפכו לכאלה שנמצאים בסביבת עבודה ממוחשבת. היום כבר רוב המקצועות המודרניים מצריכים ישיבה ממושכת מול המחשב.
לכן, על מנת להמנע מבעיות בריאותיות מלאו אחר ההוראות במדריך זה,
דאגו שסביבת העבודה שלכם תהיה נעימה, נוחה, ובריאה, סביבת עבודה שתשרת אתכם ותוציא מכם את המיטב.

אם תרצו להעמיק בנושא הארגונומיה, יש על כך ספרים שלמים, מחקרים וכתבות המתפרסמים מעת לעת. מכון ויצמן למדע מסכם את המידע היטב כאן.

בוא נדבר על

הפרויקט שלך

מעוניין/ת לבנות אתר מקצועי, חנות או עמוד נחיתה? רוצה עוד תנועה, לידים ולקוחות באתר שלך?