חברת בניית אתרים או עוסק מורשה – כך תדעו אם לפתוח עסק או חברה

חברת בניית אתרים

אם קיבלתם את ההחלטה לפתוח חברת בניית אתרים, אתם בטח מתלבטים, ובצדק, איך כדאי לכם לעשות את זה. עכשיו, כשאתם מרגישים בשלים ומוכנים לקחת את החלום שלכם צעד אחד קדימה ולהפוך אותו למציאות, הגיע הרגע לטפל בעניינים היותר בירוקרטיים של התהליך, ולהחליט האם אתם מקימים חברה בע"מ או עוסק מורשה.

אז לפי שנתחיל ונעזור לכם להבין טוב יותר מה הכי מתאים עבורכם, בואו נעשה קצת סדר בבלאגן. כנראה שכבר אמרו לכם שאתם עוד קטנטנים בשביל לפתוח חברת בניית אתרים, ושמדובר בכאב ראש לא קטן, אולי גם אמרו לכם שניהול חברה בע"מ דורש הנהלת חשבונות מסוימת ועוד המון שמועות כאלה ואחרות שעשויות להלחיץ אתכם מאוד.

אז חשוב שתנקו מהראש שלכם את מה ששמעתם, כי גם אם תשאלו אנשים מקצועי ויועצי עסקים, הם לא בהכרח יודעו לתת לכם תשובה ברורה מתי נחצה הקו בין הכדאיות הכלכלית של פתיחת עוסק מורשה לבין זו של פתיחת חברה בע"מ. 

מדובר על שתי ישויות שונות שכבר בתהליך הרישום אל מול רשויות החוק והמס השונות דורשות פרוצדורות נפרדות. לכל אפשרות יש, כמו לכל דבר, יתרונות וחסרונות שמוסיפים על הדילמה לגבי האופציה שהכי נכונה לכם.  

אבל כמו שכבר ציינו – אין תשובה אחת נכונה למה הכי כדאי לעשות, האם כדאי להיות עוסק מורשה או חברה בע"מ. כל מקרה צריך להיבדק לגופו בהתאם לנתונים השונים ולמצב הקיים, ובהתאם לבחינה מעמיקה של הפעילות העתידית שלכם כעסק.

במילים אחרות, אתם הם אלו שתדעו מה הכי מתאים לכם. וכדי לעשות זאת, עליכם להכיר את היתרונות והחסרונות של כל סטטוס, עוסק מורשה וחברה בע"מ, להכיר היטב את אופי העסק שלכם, את האפשרויות לצמיחה כלכלית שלכם, את הקשיים והסיכונים כדי לקבל את ההחלטה הנכונה.

יתר על כן, רצוי מאוד להתייעץ עם בעלי ניסיון, אבל עדיין חשוב שתזכרו כי אם חקרתם את הנושא היטב, רק אתם תדעו להחליט מתי כדאי לפתוח חברת בניית אתרים בע"מ, כי אתם מכירים את העסק שלכם הכי טוב. 

אז הנה מידע חשוב מאוד שעליכם לדעת לפני שתקבלו החלטה עבור העסק שלכם:

נתחיל בהגדרות:

חברה בע"מ:

 ארגון בעל ישות משפטית המוקם במטרה לאגד אנשים למען מטרה משותפת, בדרך כלל עבור הפקת רווחים כספיים. חברה בע"מ (בערבון מוגבל) הינה גוף משפטי המתועד ברשם החברות וקיים מתוקף החברות בו. לחברה יש תקנון מפורט ויש לה בעל מניות. החברה היא ישות משפטית לכל דבר ועניין ויכולה לתבוע וגם להיתבע.

בערבון מוגבל משמעותו שבעל או בעלי המניות באותה חברה יישאו בחובות החברה, במקרים של התמוטטות העסק וכד', עד לגובה המניות שלא נפרעו. הרעיון של חברה בע"מ הוא שהחברה היא גוף משפטי נפרד מבעליו.

בעלי החברה הם בדרך כלל בעלי המניות ויש להם חובות וזכויות, ובעיקר זכות להשתתף ברווחי החברה. אך כאשר לגורם כלשהו יש תביעות כלכליות נגד החברה, הוא אינו יכול לתבוע את בעלי המניות לשלם את החובות, אלא רק את החברה עצמה.

ניכויים – שיעור מס חברות נכון לשנת 2020 עומד על 23% אחוזים בלבד. מדובר על מס הכנסה החל על רווחי החברה הנשארים בה. באשר לבעלים של החברה (בעל השליטה), כאשר הוא עצמאי בחברה של עצמו אזי הוא נישום בפני מס הכנסה ולכן יחויב באופן אישי לפי מדרגות המס המקובלות. השכר של בעל החברה יחשב גם הוא כהוצאה מוכרת של החברה ולכן בעקיפין יקטין את מס החברות.

יתרה מכך על חברה מוטל תשלום מע"מ ומס דיבידנדים במקרה של משיכת רווחי החברה על ידי בעלי השליטה. 

כדי לפתוח חברת בניית אתרים יש לפנות לרשם החברות, להציג תקנון והצהרת דירקטורים, לבחור שם לחברה ולשלם אגרת רישום. רשם החברות אינו חייב לאשר את הקמת החברה, במקרים מסוימים, בהתאם לשיקול דעתו, רשאי רשם החברות לדחות את הבקשה להקמת חברה.

עוסק מורשה:

עוסק מורשה הוא אדם אשר בבעלותו עסק החלים עליו מיסים באופן ישיר וכל האחריות הפלילית לעסק חלה עליו. בשונה מחברה בע"מ ניתן לתבוע את בעל העסק להחזר חובות בגין נכסיו האישיים ולא רק בגין נכסי החברה. רמת הסיכון המונחת על כתפיו של העוסק המורשה היא גבוהה.

כדי לפעול כעוסק מורשה יש להירשם במשרדי המע"מ. בעת הרישום מקבל העוסק המורשה מספר עוסק מורשה שיהיה זהה ברוב המקרים למספר תעודת הזהות של בעל העסק. 

אז מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ ומתי כדאי לפתוח עוסק מורשה? מדדי יסוד

הנה כמה מדדי יסוד שיעזרו לכם להבין להחליט מה מתאים לכם:

1. רמת סיכון – ככל שרמת הסיכון של העסק גבוהה יותר, כדאי לבעלי חברת בניית אתרים להיות מוגנים מכוח העיקרון של האחריות המוגבלת של החברה. בעוד שהעצמאי חשוף לתביעות העלולות לסכן את רכושו הפרטי, בעלי החברה מוגנים מתביעות אישיות כל עוד הם פעלו בתום לב.

כבעלי עסק לבניית אתרים בתחילת הדרך, כנראה שהסיכון שלכם אינו גבוה, אתם לא משקיעים סכומי כסף גדולים ויכולים בתור התחלה לעבוד גם מהבית. לכן, ייתכן שיותר יתאים לכם להתחיל בפתיחת עוסק מורשה.


2. מיסים –  בכל מה שקשור למיסים לחברה בע"מ יש יתרון על פני עוסק מורשה. לחברה בע"מ יש אפשרות לתכנוני מס חוקיים העשויים להקטין את תשלומי המיסים של החברה. ברמה העקרונית, ככל שהרווח העסקי עולה על עשרים וחמישה אלף שקלים בממוצע לחודש, כדאי לבדוק פעילות כחברה בע"מ.

כעצמאי (עוסק מורשה) בעל העסק מחויב לשלם מיסים על כל רווחיו ושיעור המס יכול להגיע ל 46%. בחברה בע"מ התהליך הוא קצת מורכב יותר. הבעלים של החברה מקבל משכורת מהחברה ועליה הוא משלם מיסים בתור עובד שכיר.

 

3. ניהול חשבונות – מבחינת העלות של ניהול החשבונות, ככל שמחזור ההכנסות של העסק גדול יותר, כך כדאי לכם לשקול לפעול תחת ההגדרה של חברה בע"מ מאחר ומעל למחזור בגובה מסוים מס הכנסה מחייב גם עסקים עצמאיים וגם חברות לנהל הנהלת חשבונות כפולה.

עם זאת, חשוב לדעת כי הנהלת החשבונות של חברה יקרה יותר מאשר הנהלת החשבונות של עוסק מורשה. החוק קובע כי על הדו"חות של החברה לרשויות המס חייב לחתום רואה חשבון מוסמך ואילו עוסק מורשה יכול להגיש את דוחות המס בחתימתו בלבד ולחסוך את שכר הטרחה היקר של רואה החשבון.

בשל הנהלת החשבונות הכפולה הנדרשת בחברה, יש לקחת בחשבון תוספת הוצאות בסך של כ-20 אלף שקל בשנה. לכן, אם חייבים בהנהלת חשבונות זו ממילא כדאי כבר להיות חברה, אם לא חייבים, אז כדאי לשקול להישאר עצמאי. בתחילת הדרך, כנראה שתעדיפו לחסוך את ההוצאות על רואה חשבון כל עוד אתם יכולים.

 

4. הקמה ניהול העסק – ניהול עסק באמצעות הקמת חברה בע"מ יקר יותר מאשר ניהול עסק במעמד של עוסק מורשה.

ראשית, כדי לפתוח חברה תצטרכו לעבור תהליך מורכב יותר מאשר תהליך פתיחת עוסק מורשה, וכן תצטרכו את שירותיו של עורך דין.
שנית, לאחר שפתחתם חברה בע"מ תצרכו לשלם לרשם החברות אגרה שנתית של כ- 1500 ₪ בממוצע. עוסק פטור לעומת זאת, לא צריך לשלם אגרה כלל.
ובנוסף, תהליך סגירה של חברה בע"מ (פירוק חברה מרצון) הינו תהליך מסובך יותר מסגירת עוסק מורשה(תהליך פשוט ומהיר) שלוקח בין 4 ל-6 חודשים.

לכן קחו בחשבון שבמקרה של חברה בע"מ יש המון הוצאות נוספות.

לסיכום, המלצה שלנו למי שרק בתחילת הדרך ורוצה לפתוח חברת בניית אתרים הוא להתחיל כעוסק מורשה. מדובר בתהליך פשוט וזול, שלא מצריך מכם הרבה זמן, מאמץ והוצאות נוספות. מה גם שאם יגיע הרגע בו תחליטו להתרחב ולהפוך לחברה בע"מ, תהליך הסגירה של העוסק המורשה פשוט מאוד. לעומת זאת, אם תתחילו כחברה בע"מ, והעסקים לא יצליחו כפי שציפיתם, תקלעו להוצאות רבות ותהליכים ארוכים ומייגעים.

אולי יעניין אותך לדעת מהן תוכנות להפקת חשבוניות וניהול העסק הטובות והמומלצות בישראל לשנת 2020

בוא נדבר על

הפרויקט שלך

[email protected] | 053-524-0892