תומר פוקס שיווק באינטרנט

פוקס מדיה

פתיחת עסק באינטרנט – 7 טעויות קריטיות שאסור לך לעשות

אם רק היו מסבירים לי לפני מה המשמעות של להיות עצמאי, ובפרט אחד כזה שמתפרנס מהאינטרנט.
כמה עולה לבנות אתר וורדפרס

למכור מוצרים, או להיות פרילנסר/עסק שמספק שירותים, ובפרט בישראל, זה "עסק" אמיתי. זה לא מרגיש ככה לפני שאתה מתחיל, בשלב התכנון לפחות.

באינטרנט הרי הכל נראה כל כך מהיר, מיידי וקל ויש גם מיליון סרטונים של גורואים מפוקפקים וסיפורי הצלחה מעוררי השראה. אז כמה קשה זה כבר יכול להיות?
זו הבעיה. הסרטונים האלו והפרסומות של "בוא תעשה 234,982 ש"ח תוך 3.21 שניות" פשוט מציירים תמונה כוזבת. ואז, אותו אחד/אחת מגלה מהר מאוד את התמונה האמיתית, או את ה"מציאות העסקית".
הוא מגלה ש…

לקוחות קשה להשיג (בהתחלה) וגם צריך לדעת איך למכור, לפרסם את עצמך כמו שצריך עולה הרבה כסף שאין לך (והרבה זמן), המקצוע שלך זה לא באמת מה שחשבת בקורס/מכללה, ואין לך שום מושג באמת על מס הכנסה, ביטוח לאומי, מע"מ, פנסיה קבלות ושאר ירקות.

ההצלחה שרואים באותם סרטונים שיווקים בפייסבוק וביוטיוב על ״איך לעשות כסף באינטרנט״ היא אפשרית ואמיתית. זה פשוט הרבה עבודה קשה, התמדה וארגון.

אורח החיים החלומי שהם מפתים אותך באמצעותו הוא בר השגה ואמיתי (תתפלא אבל לעבוד על ערסל מתאילנד זה משהו זול יותר מלחיות ברוב הערים בישראל ושאתה יכול לעשות כבר השנה. זה לא באמת נחשב הצלחה להרוויח 4000 שקל בחודש)

פתיחת עסק באינטרנט או להיות פרילנסר – זה עסק לכל דבר, וככה צריך להתייחס אליו. באותה רצינות, ארגון ותכנון של כל עסק אחר, כמו פתיחת בית קפה, למשל.

  • אתה צריך לעשות חקר שוק (להעריך היצע וביקוש, לראות מה כבר קיים ועובד, מה אנשים רוצים ועוד),
  • אתה צריך להכיר את המתחרים שלך,
  • אתה צריך ללמוד את הידע המקצועי הנדרש,
  • אתה צריך להכין תוכנית עסקית (גם מינימלית),
  • אתה צריך לתקצב ולקבוע יעדים וזמנים למרחק של שלוש שנים קדימה, לפחות.

יודע מה? צריך זו מילה עדינה. אתה חייב.

אם לא תעשה את כל אלו לפני שאתה פותח את העסק שלך – ההימור שלי הוא שתיכשל/תחדול כבר ב-6 חודשים הראשונים.

ה"יהירות" שלי כאן באה ממאות פרילנסרים ועסקים אינטרנטיים שנפלו מסביבי מהר כמו שהם צמחו לאורך השנים.

הרבה מתחילים עסקים באינטרנט, מעט ממשיכים, עוד יותר מעט שורדים ורק קמצוץ מרוויחים בענק. זה מה שקורה באמת.

אנשים נוהרים לאינטרנט, כדי לבנות לעצמם פרנסה טובה יותר, כדי להגשים את עצמם, כדי לחיות כמו שהם רוצים לחיות.

זה יוצר תחרותיות קשה ברוב התחומים. כן, היו פעם תקופות שהכסף היה באמת "מונח על הרצפה". ואפילו עם אתרים ושיווק ברמה נמוכה מאוד יכלת להרוויח המון כסף, מהר ובקלות יותר. באותן שנים (2004-2012 נגיד) השכנים שלך בקושי ידעו מזה פייסבוק, שלא לדבר על מונחים כמו "עמוד עסקי בפייסבוק" או "עוקבים לאינסטגרם" שהיו נשמעים כמו טורקית עבורם.

אז כן, אנשים התעשרו פעם (והם עדיין עשירים בגלל זה עד היום) בגלל שהם היו בזמן הנכון ועשו את הדבר הנכון, לפעמים במקרה.

אז לא, היום זה כבר לא ככה. היום צריך להיות מקצוענים.

אני הולך לדבר איתך כאן על האתגרים שצפויים לך בזמן פתיחת עסק באינטרנט, (לא משנה באיזה עסק אינטרנטי מדובר). לדוגמה:

  • חנות אינטרנטית (עם מוצר שלך או של מישהו אחר)
  • סוכנות דיגיטל (עיצוב גרפי, שיווק באינטרנט, בניית אתרים)
  • פרילנסר שנותן שירות או מוצר בעולם הדיגיטל (כותבי תכנים, עורכי וידאו, מתרגמים ועוד)
  • שיווק שותפים / ניהול בלוגים וכדומה

ישנם הרבה מקצועות ותחומים אחרים להתפרנס מהם באינטרנט. המון. הנה כמה מהם:

בונה אתרי וורדפרס

בונה אתרים בוויקס

מפתח אתרים בטכנולוגיות שונות (dJango, Magento, React, Vue.js, Angular) ועוד

הקמה, תפעול ותחזוקת שרתים

קידום אתרים אורגני SEO

פרסום ממומן בפייסבוק

פרסום ממומן בגוגל

ייעוץ אסטרטגי, מנטור וקואצ'ינג (שיווק/עסקי)

ניהול בלוגים / בלוגינג Bloging

ניהול ערוץ יוטיוב/אינסטגרם/ ולוגינג Vloging

ניהול פרופיל באינסטגרם

ניהול עמוד עסקי בפייסבוק

עיצוב גרפי ואיור (לוגואים, אתרים, מוצרים)

צילום/עריכת וידאו

הפקת/עריכת סאונד

כתיבת תכנים, תרגום, דיבוב, תמלול ועוד

מזכירות וירטואליות (Virtual Assistant)

איקומרס עם Shopify, Amazon, Ebay

שיווק שותפים

(אל תתייחס לסדר השונה, הוא מקרי)

פתיחת עסק באינטרנט

 

1. זה לוקח זמן, חביבי

האינטרנט נותן הרגשה שאפשר פשוט לשלוח את היד לאיפשהו ולקטוף כסף. מי שאי פעם ניסה להרים איזה פרויקט או פתיחת עסק חדש באינטרנט – יודע כמה שזה רחוק מהמציאות.

קודם כל, אתה צריך את הידע לעשות את מה שאתה רוצה לעשות.

אתה לא יכול לפתוח דלתות ללקוחות ולבצע עבודה גרועה / למכור "חתול בשק". אתה חייב לדעת לספק את הסחורה ברמה טובה מספיק שתוכל לשרוד את הלקוחות הראשונים שלך, עד שתשתפשף ותשתפר. אתה יכול ללמוד באמצעות קורס אינטרנטי, קריאת מאמרים, קורס מקצועי במכללה, או ע"י מנטור. אחרי שכבר צברת את הידע הנדרש למקצוע, ואתה בטוח ביכולות שלך – רק אז, אתה באמת מתחיל את הדרך שלך ועד אז זה יכול לקחת בקלות בין 3-12 חודשים, תלוי במה אתה עוסק.

לאחר מכן, מצפות לך, בהבטחה, לפחות 12 חודשים עד שתוכל להתפרנס עם חיוך ולא רק להתגלגל ולכבות שריפות. אגב, זה בקלות יכול לקחת גם 3 שנים עד שתתרומם. אני באמת מנסה לא לייאש אותך. אבל זו המציאות בעסקים מכל סוג שהם.

ההבדל בן החודש השני שלך בעבודה לבין החודש ה30 שלך בעבודה זה כל הניסיון שצברת, כל הדברים שלמדת, כל השטויות שזנחת, כל ההרגלים הרעים שתיקנת, כל הלקחים שלמדת בדם.

אז כן, זה לוקח לפחות שנה (במקרה הטוב) עד שאתה מתחיל לפרוח עסקית. זה לא משנה אם אתה בן 20 או בן 40. בשנה הזו יהיו לך אתגרים רבים בוודאות. אני קצת מתבייש להגיד שלי זה לקח הרבה יותר משנה.

2. השוק הישראלי הולך לסחוט ממך קצת מיץ (במיוחד בהתחלה)

חשבת שהנקודה הראשונה מייאשת? ברוך הבאה לזאתי.

הלקוחות הישראלים הם משהו מיוחד במינו חברים.

הם הולכים לשגע אותך בבקשות חוזרות ונשנות – אם לא תעשה איפיון מדויק ותנהל את העבודה נכון.

הם הולכים לחשוד בך ולבחון אותך – אם לא תלמד אותם בביטחון ותנהל את התהליך בצורה טובה.

הם הולכים למרוח אותך עם התשלום – אם לא תגדיר הסדר תשלום מפורט עם זמנים באימייל.

הם הולכים לבקש הנחות בדרכים מאוד יצירתיות, ועם כושר שכנוע מעולה – הם יציעו לך אחוזים, הם יציעו לך "שחור" (לא ממליץ), הם יציעו לך שיתוף פעולה, הם יבטיחו שבהמשך יהיה בונוס, ועוד הרבה מעשיות. זה תפקיד שלך להיות חזק ולדעת בדיוק מה אתה רוצה בעבור השירות/מוצר שלך, ומה לא. אה, ולעשות הסדר תשלום מדויק.

אני תמיד אומר לקולגות שלי שהלקוחות הישראלים הם לקוחות טובים, כי הם חכמים, יצירתיים ויודעים לדרוש. הם לקוחות יעילים יותר, לדעתי, וזה מצוין, עבורם… פשוט עבורך, הפרילנסר או הסוכנות זה לפעמים יבוא לביטוי בכמה שערות לבנות שצצו בטרם עת. הם יקנו ממך והם ישלמו לך, הם רק יוציאו לך קצת מיץ בדרך.

מה שמדהים בשוק הישראלי הוא ששם טוב של פרילנסר/מוצר מתפשט כמו אש בשדה קוצים. אם אתה טוב, אתה תהיה מפוצץ בעבודה.

אני הייתי פרילנסר למעלה מ-5 שנים (בניית אתרים ושיווק באינטרנט) ולמעשה, אני מעולם לא הוצאתי שקל אחד על פרסום ממומן (בגוגל או בפייסבוק) עבור העסק שלי (נכון לזמן כתיבת מאמר זה). הכל הגיע מפה לאוזן, וזה נכון במקרה של קולגות ומכרים רבים שלי.

3. הצלחת פרויקט תלויה בעיקר באיפיון מדויק, תיאום ציפיות וניהול עבודה חכם

זה לא כמה אתה מוכשר, או יודע לעצב יפה או לבנות אתרים מרהיבים. במרבית המקרים, אתה תצטרך להשתמש רק בחלק קטן מהכישורים שלך או מהדברים שאתה יודע בכל פרויקט. הרבה מהדברים שכנראה למדת בקורס/מכללה – לא פרקטיים ולא בשימוש בעולם האמיתי, ואתה לא חייב אותם להשלמת הפרויקט הבא שלך.

הכי חשוב זה לאפיין במדויק מה הלקוח רוצה, מה הוא ומה הרקע שלו/של העסק שלו. תקשורת טובה ותיאום ציפיות מדויק הם המפתח להצלחת הפרויקטים שלך, ולא בהכרח איכות הכישורים שלך. היכולת שלך לעשות קשרים עסקיים טובים היא גם אלמנט מאוד חשוב.

4. כל מה שחשבת שאתה יודע על לקוחות – לא רלוונטי

אתה תלמד שאתה לא באמת יכול לדעת או לצפות את הלקוח שלך בתחילת העבודה. אינכם מכירים, וסביר להניח שהצורה שבה אתם תופסים מונחים כמו עיצוב/דומיין/שרת/וורדפרס/SEO/הידר/פוטר/SSL/לוגו/גרפיקה היא שונה, לכן לעיתים כשתדבר עם לקוחות שאינם בקיאים בתחום על קמפיין/אתר/עיצוב – אתם תתכוונו לדברים שונים, והפרויקט יכשל בגלל חוסר תיאום ציפיות.

לקוחות יכולים להיות החברים הכי טובים שלך, ויכולים להפוך לאויבים הכי גרועים שלך. לפעמים זה רק בגלל עבודה לא מאורגנת ומסודרת.

5. עניינים משפטיים באינטרנט

באינטרנט יש לא מעט חלקים מעורפלים של החוק, למשל, באיזה תמונות מותר להשתמש ובאיזה לא? מה קורה אם השרת שלך נפל, ויש עליו אתר של לקוח שמתלונן? מה קורה אם פרצו לאתר של לקוח שלך? במקרים רבים, מחלוקת עם לקוח או ספק תחשוף אותך לתביעות גם על לא עוול בכפייך.

לפני שאתה מבצע עבודה עבור לקוח – תכין הסכם מסודר שמפרט את העבודה והשירותים ומסדיר את כל עניין התשלומים, זכויות היוצרים, יעדים וכו׳. ניתן למצוא הרבה הסכמים לדוגמא בחיפוש פשוט בגוגל (״הסכם בניית אתרים לדוגמה״/״הסכם עבודה כותב תוכן"/״הסכם שירותי פרסום ממומן דוגמה").

6. מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי ופנסיה – איך לעזאזל כל זה עובד?

אם זה לא מספיק, חכה שתצטרך להתמודד, יחד עם רואה החשבון שלך או לבד, עם הרשויות השונות במדינה. כמובן שיש המון מידע באינטרנט על כל אחד מהם, אבל מנסיוני עצמאים רבים לא באמת יודעים, זוכרים, או מבררים מלכתחילה. בעיקרון, אחרי שמבינים את זה זה פשוט.

עוסק פטור – (או עוסק זעיר) הוא בעל עסק הפועל במחזור עסקאות קטן ולכן אינו נדרש לגבות מע״מ מלקוחותיו (עד 100,187 ש״ח)

עוסק מורשה – עסק ״רגיל״. בניגוד לעוסק פטור, אשר מדווח למע"מ על הכנסותיו והוצאותיו פעם בשנה, עוסק מורשה מדווח למע"מ אחת לחודשיים. הכנסותיו לא מוגבלות.

חברה בע״מ – עסק שהוא יישות משפטית נפרדת ובפני עצמה. בנוסף, חברה בע״מ מחויבת בהנהלת חשבונות וניהול ספרים כחוק.

מס הכנסה – מס הכנסה אתה משלם רק על ההפרש בין ההוצאות המוכרות שלך להכנסות שלך. לכן, הוצאות מוכרות שקשורות לעסק שלך (לדוגמה רכישת מחשבים, נסיעות, תוכנות) עשויות להנמיך את גובה המס אותו תשלם בפועל.

מע״מ – מס ערך מוסף. עוסק מורשה וחברות בע״מ גובות מע״מ מלקוחותיהם, ומזדכות על מע״מ בהוצאות שקשורות לעסק. אם אתה בעל עסק שהוא עוסק מורשה או חברה בע״מ, אתה תוסיף מע״מ לכל הצעות המחיר שלך, ותחזיר אותו בחזרה בסוף השנה. מע״מ זה בעצם כסף שאתה מעביר בשביל המדינה, ולא באמת ״נוגע״ בו.

פנסיה – עצמאים היום מחויבים להפריש לפנסיה סכום מסוים מהכנסותיהם. תשלומים על פנסיה, נחשבים כהוצאה מוכרת.

ביטוח לאומי – אחרי שחשבת שאחרון החברים עזב את הארנק שלך, אתה נזכר בחברך הוותיק משכבר הימים, על הביטוח הלאומי תשלם עד 6% מסך הכנסותייך.

*** אינני רואה חשבון, וההגדרות שלי כאן יכולות להיות לא מדויקות. סליחה מראש.

7. כשאתה גודל, סכין גילוח של מס הכנסה גדלה בהתאם

אחרי שהצלחת למנף את העסק שלך ואת עצמך למצב בו ההכנסה גדלה משמעותית – עד 50% מרווחייך. לנהל את הצד החשבונאי של העסק שלך, זו אומנות בפני עצמה שיכולה לחסוך לך כסף רב. במקרים מסוימים, זה יכול לחרוץ את גורלו של העסק. ניהול כספים חכם, והתנהלות זהירה ומחושבת עם המסים השנתיים יכולה לבוא לידי ביטוי בעלייה של עשרות אחוזים ברווחי העסק. חשוב שתמצא רואה חשבון טוב דרך המלצה או לאחר מחקר מעמיק.

לסיכום,

יש אנשים, שעבורם אורח החיים העצמאי הוא לא רק חלום – אלא הוא ״מאסט״. הם לא רוצים לעשות שום דבר בתור שכירים. פתיחת עסק זה הדרך שלהם באמת להיות מאושרים מהקריירה שלהם. אני גם כזה – כשעבדתי בתור שכיר, היה לי קשה להחזיק לאורך זמן מבלי לדלג למשהו אחר.

אבל כפי שהסברתי למעלה – זה קשה, מאתגר, מייאש קצת וארוך יותר ממה שחושבים. דרושה הקרבה אמיתית, נחישות וחוסן כדי לפרוח בעסקים – וממה שראיתי מסביבי, בדרך כלל לא פורצים באמת בשנתיים הראשונות.
אני מאוד ממליץ לך שתיקח את הסיכון ותצא לדרך עצמאית, בקטן או בגדול, ותרגיש את השוק שלך.

אם תרצה לדעת מהן 6 טעויות יקרות שאסור לעשות שבוחרים חברה לבניית אתרים לחץ כאן.

בוא נדבר על

הפרויקט שלך

[email protected] | 053-524-0892